środa, 25 lutego 2015

ŹRÓDŁO ŻYCIA I ZDROWIA-WODA

W lutym podczas zajęć zgłębialiśmy wiedzę na temat wody

Rozpoczęliśmy od zajęć plastycznych, dzięki którym uczniowie zrozumieli, że to właśnie woda zmienia otoczenie, krajobraz, życie danej okolicy.
Znajdujemy się na pustyni. Nagle, jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, przez pustynię popłynął strumyk...
 Zadaniem dzieci było przedyskutowanie  zmian, jakie mogły się pojawić na brzegach strumienia. Wykonywali rysunki, wycinanki i potem układali - każda grupa na " swoim" brzegu strumyka.

Tym sposobem  nad przydzielonymi brzegami pojawiły się  przeróżne zwierzęta i rośliny.


Kolejnym etapem poznawania tajemnic wody było zamalowywanie dwóch z trzech części ciała człowieka na kolor niebieski- tyle właśnie zajęłaby woda. Jest ona najważniejszym i absolutnie niezbędnym składnikiem organizmu człowieka. Dzięki obecności wody organizm ludzki może prawidłowo funkcjonować- od wody zależy nasze przeżycie.


Wykonaliśmy eksperyment, który przekonał uczniów, że wraz z różnymi procesami w organizmie następuje częściowa utrata wody. Uczniowie przenosili wodę za pomocą gąbki z jednego naczynia do drugiego. Na koniec okazało się,  że w trakcie przenoszenia jej ubyło.



Czerwony kolor oznacza stan początkowy wody, niebieski- tyle jej pozostało po przenoszeniu. Wspólnie ustaliliśmy w jakich sytuacjach i jak tracimy wodę. Wniosek był oczywisty- aby zachować zdrowie i zapobiegać utracie wody z organizmu należy pić wodę. Dziennie należy dostarczać ok 1,5 litra wody ( podczas upału i przy zwiększonym wysiłku fizycznym jeszcze więcej).

Kolejny eksperyment  to przygotowywanie wody smakowej.

 Wyciskaliśmy sok z cytryny, aby uzyskać wodę cytrynową.


Smakujemy! Ma cudowny ożywczy smak!


Czas na inny smak! Dodatek pomarańczy i oto mamy wodę pomarańczową!


I jak smakuje!

I jeszcze smak jabłkowy! Też wyśmienity....



Teraz głosujemy!


                                     I oto są wyniki :
                                  Wygrała smaczna i zdrowa woda cytrynowa.

Teraz chwila prawdy.
Wzięliśmy pod lupę skład napojów kolorowych i wód mineralnych. Umiemy już czytać etykiety, więc nic się przed nami nie ukryje. Pracowaliśmy w trzech grupach,  każda z grup miała butelkę    z innym kolorowym napojem i wodą.

Wszyscy wytropili wrogów naszego zdrowia. Marcin, Mikołaj, Diana, Agata i Kacper trudzili się i odczytali zagrożenie w postaci sztucznych barwników.

W coli Julka,  Eryk, Paweł, Maciek i Antek  odkryli oprócz sztucznych barwników także substancje konserwujące.

A Weronika, Paweł, Kuba, Piotr i Maciek  zaniepokoili się, gdy odczytali, że oranżada zawiera sorbinian potasu i benzoesan sodu.
Wniosek jest prosty: każdy kolorowy napój zawierał różne sztuczne barwniki, substancje zapachowe i smakowe, substancje konserwujące i słodzące.

        A jak jest w przypadku różnych wód mineralnych?


Sprawdziliśmy ich etykiety.


Nasi eksperci odkryli, że zawierają one składniki mineralne            (mikro- i markroelementy) .

Czas na podsumowanie!
Woda to najlepszy i najzdrowszy napój dla człowieka. Gasi pragnienie   i dostarcza składniki mineralne: np. magnez, wapń, sód, jod, które korzystnie oddziałują na nasz organizm.
Można wzbogacić wodę naturalnymi witaminami, dodając plasterek cytryny, pomarańczy lub naturalny sok.

Smacznie i zdrowo!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz